Krawężnik drogowy bruk bet

Rodzaj Kształt Wygląd
Niskie Prostokątny Prosty, bez łuków
Średnie Prostokątny z łukiem Łagodny łuk wzdłuż krawędzi
Wysokie Prostokątny z wysokim łukiem Wyraźny łuk wzdłuż krawędzi, sięgający połowy wysokości
Łukowe Łukowy Całkowicie łukowy kształt, bez prostych krawędzi
Zwiększone Prostokątny z pogrubioną podstawą Grubsza podstawa zapewnia większą stabilność
Materiał Zalety Wady
Beton Trwały, tani, łatwy do formowania Ciężki, może pękać przy wysokich obciążeniach
Granit Elegancki, trwały, odporny na mróz Drogi, trudny do układania
Piaskowiec Naturalny, antypoślizgowy, odporny na zużycie Miękki, może się kruszyć przy wysokich obciążeniach
Bazalt Twardy, wytrzymały, odporny na ścieranie Ciemny kolor, może być śliski
Polbruk Estetyczny, łatwy do układania, odporny na mróz Droższy niż beton, może pękać przy niewłaściwym ułożeniu
Zastosowanie Funkcja Miejsce
Odgrodzenie jezdni od chodnika Poprawa bezpieczeństwa, zapobieganie nielegalnemu parkowaniu Ulice, drogi, chodniki
Tworzenie wysp drogowych Regulowanie ruchu, zwiększanie przepustowości Skrzyżowania, ronda
Stabilizacja parkingów Wyznaczenie miejsc parkingowych, oddzielenie miejsc dla samochodów Parkingi, garaże
Wyznaczanie przejść dla pieszych Poprawa widoczności, zwiększenie bezpieczeństwa Ulice, przejścia dla pieszych
Dekoracja przestrzeni publicznych Estetyka, tworzenie przyjaznego środowiska Parki, place, deptaki
Standardy Norma Parametr
PN-EN 1340 Betonowe elementy krawężnikowe Wymiary, kształt, wytrzymałość
PN-EN 1341 Betonowe elementy palisadowe Wymiary, kształt, wytrzymałość
PN-B-19390 Palisady betonowe Wymiary, kształt, wytrzymałość
PN-B-19391 Krawężniki betonowe Wymiary, kształt, wytrzymałość
PN-EN 13198 Naturalne kamienie budowlane Właściwości fizyczne i mechaniczne
Projektowanie Parametr Wartość
Wysokość zależy od funkcji i lokalizacji 5-25 cm
Szerokość zależy od rodzaju i sposobu montażu 10-30 cm
Długość standardowe długości 50-100 cm
Powierzchnia zwykła, szorstka, antypoślizgowa zależy od przeznaczenia
Łuki z łukiem lub bez łuku zależy od kształtu jezdni
Montaż Etap Opis
Przygotowanie podłoża Wykonanie wykopu, utwardzenie gruntu Zapewnienie odpowiedniej głębokości i wytrzymałości podłoża
Ułożenie krawężników Ustawienie krawężników na przygotowanym podłożu Zachowanie równej linii, odpowiedniej wysokości i nachylenia
Zabetonowanie Wypełnienie przestrzeni wokół krawężników betonem Zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji
Fugowanie Wypełnienie szczelin między krawężnikami fugą Zapobieganie przesuwaniu się elementów i przenikaniu wody
Wykończenie Oczyszczenie powierzchni krawężników, usunięcie nadmiaru betonu Zapewnienie estetycznego wyglądu i trwałości
Czyszczenie i konserwacja Metoda Częstotliwość
Mycie ciśnieniowe Usuwanie zabrudzeń, zanieczyszczeń Regularnie, w zależności od stopnia zanieczyszczenia
Piaskowanie Usuwanie trwałych zabrudzeń, renowacja powierzchni Okazjonalnie, gdy mycie ciśnieniowe nie jest wystarczające
Impregnacja Ochrona przed wodą, tłuszczami i innymi czynnikami zewnętrznymi Regularnie, co kilka lat
Naprawy Wymiana uszkodzonych elementów, naprawa pęknięć W razie potrzeby, gdy uszkodzenia zagrażają bezpieczeństwu lub estetyce
Inspekcje Regularne kontrole stanu krawężników Często, w zależności od intensywności użytkowania
Koszt Czynnik Wpływ na cenę
Materiał Beton, granit, piaskowiec Im wyższa jakość materiału, tym wyższa cena
Rozmiar i ilość Wysokość, szerokość, długość Większe i dłuższe krawężniki są droższe
Kształt Łukowe, łamane Niestandardowe kształty są droższe
Obróbka powierzchni Szlifowanie, polerowanie Dodatkowa obróbka zwiększa cenę
Montaż Koszt robocizny, sprzętu Im bardziej złożony montaż, tym wyższy koszt
Rating
( No ratings yet )

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

Ekologia Aspekt Wpływ
Surowce Pozyskiwanie i produkcja materiałów Beton wytwarza emisje CO2, granit jest surowcem nieodnawialnym
Energia Transport, montaż, konserwacja Zużycie energii przy produkcji i transporcie materiałów